Home met tekst.jpg

Agenda met tekst 4.jpg 

Exposities.jpg

DE VRAAG.jpg

Informatie met tekst2.jpg 

Administratie met tekst 2.jpg

 
Graven in de historie van Putten
DE VRAAG 3

 

VRAAG 3: De crash

 

Op 9 maart 1945 is een Mosquito ergens in Putten gecrasht. Het was een Canadees toestel met het registratienummer RS561. Een stichting uit Limmen zou graag meer details willen weten ten behoeve van de nazaten van de omgekomen bemanning. Die worden uitgenodigd in Nederland te komen. We willen graag weten waar het toestel is neergekomen, of er daarbij burgerslachtoffers zijn gevallen. En wat er met de twee bemanningsleden is gebeurd. Misschien zijn er meer toestellen neergekomen.

Date:

09-MAR-1945

Time:

23:30

Type:


de Havilland DH.98 Mosquito FB Mk VI

Owner/operator:

418 (City of Edmonton) Sqn RCAF

Registration:

RS561

C/n / msn:

 

Fatalities:

Fatalities: 2 / Occupants: 2

Other fatalities:

2

Aircraft damage:

Written off (damaged beyond repair)

Location:

Putten, Gelderland. -    Netherlands

Phase:

En route

Nature:

Military

Departure airport:

RAF Blackbushe, Hampshire

Destination airport:

 

Narrative:
Mosquito RS561 Hit by Flak, attempted crash landing while engulfed in flames, crashed into house in village of Putten NL. 09.03.1945
Crew:
F/O (J/12051) George Ivan (Happy) SHELDRICK (pilot) RCAF – killed 25 years old
F/O (J/45220) Francis Joseph (Frank) KLAPKEW (nav.) RCAF – killed 27 years old

 

Flt. Lieutenant Sheldrick bestuurde het Mosquito-vliegtuig de RS 561 samen met F / O (Navigator) Francis John Klapkew. De bemanning werd opgedragen om 's nachts een vijandelijk transport in Noordwest-Duitsland aan te vallen. Hun Mosquito Jager / bommenwerper stortte om 23.45 uur neer op een huis in Putten, 19 km ten zuiden van Amersfoort in Nederland. Het toestel was geraakt door afweergeschut  maar bij een poging tot een noodlanding ging het in vlammen op. Het vliegtuig werd volledig vernield, beide bemanningsleden werden gedood. Flt. Lieut. Sheldrick werd opgegeven als vermist bij een actie (MIA) en  in maart 1945 werd bevestigd, dat hij bij de actie gedood was.

Evenzo vielen twaalf vliegtuigen de volgende nacht communicatielijnen in het Ruhrgebied aan en nog eens elf meer op de 25e.

 

HET ANTWOORD 3:

Reactie 1: Dit is een stukje uit een boekje waar nog meer vliegtuigen met info in staan.

Vraag 3 Gerard Geertsma.JPG

 

Reactie 2: Het huis staat op de hoek Sprielderweg en Jacob Catsstraat.

Het vliegtuig  heeft een gedeelte (bovengedeelte) van het huis verwoest., het huis is later weer herbouwd.  Het vliegtuig zou zijn neergestort ergens op de aan de overzijde gelegen heide.

Er is nog een andere versie: Het vliegtuig heeft één van zijn motoren verloren, welke op het dak van de betreffende woning is gevallen

Er zijn bij dit ongeval 2 kinderen omgekomen, een kind van Barend de Bruin en een toevallig logerende neefje/nichtje  (kind van de familie van zijn vrouw)

Barend de Bruin heeft ervan overgehouden een ingedrukte borstkas. Hij kon later alleen maar aangepast werk doen.

De familie de Bruin is later vertrokken naar Renkum. Barend de Bruin is overleden op 9 oktober 1972.

Behalve het omgekomen kind zijn/waren er nog 2 kinderen bij de fam. de Bruin, een zoon en een dochter. De zoon is inmiddels overleden. Of de dochter, die in Zeeland woonde, nog leeft en wat haar adres is, is onbekend.

 

Reactie 3: Er is op internet een link naar alle bekende crashes uit de WO2. Via deze link is het volgende lijstje samengesteld.

Lijst crashes.JPG

Reactie 4: Deze reactie kwam binnen met een whatsapp-bericht.

Vraag3 Antwoord1.jpg